Med vsebuje tudi vitamine ter minerale

03.04.2020 12:23:58
Varna hrana
Vitamini in minerali so nujni za zdravo in pravilno delovanje našega organizma, čeprav jih organizem potrebuje v majhnih količinah, saj v telesu sodelujejo pri številnih procesih, kot npr. pri obnavljanju kože, skrbijo za pravilno delovanje živcev, možganov, imunskega sistema, nekateri pa celice varujejo tudi pred prostimi radikali.
 
Tudi med in drugi čebelji pridelki vsebujejo vitamine in minerale.
 
Minerali v medu
 
Med vsebuje med 0,02 do 1,03 % mineralov. Temni medovi imajo več mineralov kot svetlejši in tudi višjo električno prevodnost, ki je odvisna predvsem od vsebnosti mineralov.
 
V medu so prisotni kalij (K), železo (Fe), kalcij (Ca), klorid (Cl), mangan (Mn), baker (Cu), fosfor (P), žveplo (S), silicij (Si), natrij (Na), bor (B). Ne glede na vrsto medu je v medu največ K, sledijo Ca, Na in B. K predstavlja med 70 in 90 % vseh mineralov v medu. Če odštejemo štiri najbolj pogoste elemente (K, Ca, Na in B), ostali predstavljajo manj kot 1 % glede na skupno količino. Največ mineralov je v hojevem medu, sledijo kostanjev, cvetlični, lipov, med oljne ogrščice, regratov in nazadnje akacijev med. V kostanjevem medu je več Mn, največ Fe ima hojev med.

 Vitamini v medu

 V manjši meri vsebuje med tudi vitamine, od tega največ vitaminov B, ki izvirajo iz pelodnih zrnc. Našli so tiamin (B1), riboflavin (B2), nikotinsko kislino (B3), pantotensko kislino (B5), piridoksin (B6), biotin (B8 ali H) in folno kislino (B9). V skoraj vseh vrstah medov je prisoten tudi vitamin C. Vitamini v medu so obstojni zaradi nizkega pH medu. Vsebnost vitaminov v hrani se zmanjša s staranjem, shranjevanjem in predelavo hrane. Več vitaminov kot med vsebuje cvetni prah.
 
Antioksidativne lastnosti medu

 Med vsebuje tudi fenolne snovi, ki spadajo med antioksidante. Antioksidanti preprečujejo nastanek rakavih obolenj, raznih vnetij, preventivno naj bi delovali pred procesi staranja. Svež med ima podobno antioksidativno učinkovitost kot nekatero sadje in zelenjava. Vsebnost teh sestavin variira glede na botanično in geografsko poreklo medu. Od slovenskih medov imajo najvišjo antioksidativno učinkovitost hojevi medovi, sledijo smrekovi, gozdni, kostanjevi, cvetlični, lipovi in nazadnje akacijevi medovi.
  
Kljub temu da med povečini sestavljajo sladkorji pa mu ravno opisane sestavine dajejo dragocenost in prinašajo mnogo prednosti v primerjavi s sladkorjem, zato lahko v vsakdanji prehrani sladkor skoraj v celoti nadomestimo z medom. Začnemo lahko s sladkanjem jutranje kave. Posebej dragoceni so čebelji pridelki v tem času, ko je še kako pomembna odpornost našega imunskega sistema.

Andreja Kandolf Borovšak,
svetovalka za zagotavljanje varne hrane